Whatsapp zakelijk inzetten
Whatsapp zakelijk inzetten
Whatsapp is tegenwoordig een onmisbaar communicatiemiddel. Een berichtje sturen is zo gebeurd en het is nog gratis ook. Bijna iedereen maakt gebruik van Whatsapp. De app is wereldwijd het meest gebruikte sociale kanaal geworden en dit gaat naar verwachting de komende tijd ook niet afnemen. Dagelijks gebruiken 1 miljard mensen wereldwijd Whatsapp, ze zijn goed voor het versturen van 42 miljard berichten per dag. In Nederland zijn er ruim 9,5 miljoen gebruikers. Ze kijken dagelijks ongeveer 22 keer op Whatsapp.
Wel of niet doen?
Als bedrijf kun je natuurlijk niet achterblijven. Het is lastig om het tegenwoordig grootste sociale kanaal ter wereld te negeren. Ook neemt bij mensen de behoefte om via Whatsapp met bedrijven te communiceren toe. Daarom zetten steeds meer bedrijven Whatsapp zakelijk in om hun servicemogelijkheden te spreiden. De praktijk laat zien dat de app een uitstekend middel is voor klantbehoud en betere bereikbaarheid. Wel is het goed om te weten dat het gebruiken van Whatsapp niet voor ieder bedrijf is weggelegd. Het moet passen bij je bedrijf, strategie en doelgroep. Het is een middel om de serviceverlening van je bedrijf te optimaliseren, maar als de doelgroep het niet gebruikt, heeft het een tegenovergesteld effect. Whatsapp wordt voornamelijk gebruikt door mensen tussen de 18 en 39 jaar. Voor oudere mensen kan de drempel om Whatsapp te gebruiken hoger liggen.
Hoe zet je het in?
Als je besluit om als bedrijf Whatsapp in te zetten, dan kun je dit intern en extern doen. Intern kun je bijvoorbeeld een groepschat aanmaken om de communicatie tussen en met medewerkers te optimaliseren. Extern kun je het gebruiken voor communicatie met de klant. Bij Whatsapp komt het contact altijd van de klant vandaan. Het is daarom belangrijk om kenbaar te maken dat de mogelijkheid tot Whatsappen er is. De voordelen van Whatsapp voor de klant zijn dat het gratis, snel, gemakkelijk, privé en anoniemer is dan bijvoorbeeld bellen. Ook is de antwoordsnelheid hoger en voelt het voor de klant persoonlijker. Omdat klanten een snelle reactie verwachten, is het belangrijk om een team van medewerkers te trainen voor de webcare via Whatsapp. Ook is het belangrijk om contacttijden te vermelden, zodat gebruikers niet denken dat je 24 uur per dag bereikbaar bent (tenzij je dit zelf wilt).
Nog een paar laatste tips. Vergeet geen verwijzing naar de privacy policy te plaatsen bij het Whatsapp nummer. Let ook op de manier waarop je berichten stuurt. Ondanks dat Whatsapp meer casual is dan een e-mail, wil je geen spelfouten en verkeerde leestekens. Ook is het belangrijk een klant op zijn gemak te stellen, maar een overkill aan smiley’s is ook niet de bedoeling.