Tips voor zzp´ers
Degene die vaak een onderneming starten; zzp’ers. In sommige gevallen wordt tijdens de studie al een onderneming gestart, weliswaar op kleine schaal, maar het begin is er. In deze situatie begin je vaak als zzp’er. Je neemt kleine opdrachten aan, vervaardigt producten of levert diensten. Maar ook mensen die geen uitdaging meer zien in hun werk, of juist een gat in de markt vinden starten, nog steeds, vaak als zzp’er. Als zzp’er ben je vrij en werk je voor jezelf. Je bent eigen baas. Voor menig mens is dit de ideale situatie, toch kan niet iedereen daar even goed mee om gaan. In dit artikel komen een aantal tips aan bod. Van simpele tips om op tijd te beginnen tot financiën.
Belangrijke klanten zorgen voor de grootste omzet
Ken je de 80/20 regel al? 20% van je klanten leveren in de meeste gevallen 80% van je omzet op. Deze regel klinkt misschien logisch, toch hebben veel ondernemers er moeite mee. Belangrijk om te weten is welke klanten nu echt toegevoegde waarde bieden. In veel gevallen is er een bepaalde doelgroep, die voor de meeste omzet zorgt. Door hier onderzoek na te doen kun je na verloop van tijd potentiële klanten die niet in deze groep vallen afwijzen. Het klinkt natuurlijk raar, klanten afwijzen, toch is dit vaak de beste oplossing.
Doe waar je goed in bent
Ook dit zul je vast al wel eens gehoord hebben; doe datgene waar je goed in bent. Wanneer je met potentiële klanten in contact komt moeten zij binnen een paar minuten weten wat jouw toegevoegde waarde is. Wat heeft de klant aan jouw product of dienst? Door datgene te doen waar jij als ondernemer in excelleert zullen nieuwe klanten niet snel op zich laten wachten. Je doet er goed aan om niet altijd in te gaan op het leveren van een extra dienst of product wanneer je van jezelf weet dat je hier niet goed in bent.
Stuur direct een factuur
Zodra je een product of dienst hebt geleverd aan een klant is het verstandig om direct een factuur te sturen. De vastgestelde betalingstermijn gaat namelijk pas in wanneer de factuur verstuurd is. Wanneer je te lang wacht met het sturen van facturen kan dit negatieve gevolgen hebben voor je financiële situatie.
Verstuur een vriendelijke herinnering
Heeft een klant niet binnen de betalingstermijn betaald? Ga dan geen boze herinnering versturen. In de meeste gevallen is er wat mis gegaan bij de administratie. Wellicht is de factuur op een stapel beland of zijn er problemen met de mail en is de factuur niet ontvangen. Een vriendelijke herinnering zal er voor zorgen dat de klant eerder geneigd is te betalen.
Zorg dat je administratie op orde is
Voor de een is het een noodzakelijk kwaad, voor de ander is het overzicht. (financiële) Administratie is erg belangrijk. Als de administratie niet op orde is, weet je ook niet wat je in huis hebt. Niet iedereen zit op cijfertjes te wachten maar toch is het belangrijk om de zaken goed op orde te hebben. Mocht je absoluut geen interesse hebben in het bijhouden van de administratie, kan het inhuren van een administratiekantoor de oplossing zijn. In veel gevallen bieden zij zzp administratie op maat aan en kun je in overleg bepalen of je zelf gedeeltelijk de administratie bijhoudt.