Marketing

Marketing binnen een organisatie

Vraag aan 100 mensen wat marketing is en je krijgt 100 verschillende antwoorden. Hetzelfde geldt voor 100 professionele marketeers. Iedereen heeft zijn eigen idee over marketing. De ondernemer ziet het als een manier om klanten binnen te halen. Collega’s zien het als de afdeling die verantwoordelijk is voor sales en reclame, terwijl consumenten het zien als een truc waarmee organisaties hun portemonnee proberen te vullen. Natuurlijk klopt geen van deze beschrijvingen, maar wat is marketing dan wel?

Definitie van marketing

Marketing is niet te vergelijken met sales, en marketing bestaat ook niet alleen uit reclame. Reclame is slechts een van de factoren die bijdraagt aan goede marketing, wat uiteindelijk leidt tot sales.

De definitie van marketing luidt als volgt: Marketing is de verzamelnaam voor de activiteiten die ervoor moeten zorgen dat een bepaald product of bepaalde dienst bij zoveel mogelijk klanten bekend wordt zodat, daaruit voortvloeiend, zoveel mogelijk omzet kan worden gegenereerd.

Als je het lastig vindt te onthouden wat het nu precies inhoudt, kun je denken aan de oorsprong van het woord zelf. Het begint niet voor niets met het woord ‘markt’. Het marktplein is de plaats waar aanbieders en klanten elkaar ontmoeten. De aanbieder moet meer doen dan enkel roepen dat hij een product verkoopt (sales), hij moet ook bepalen welke producten hij meeneemt om te verkopen. Zijn kraam moet op de juiste plaats staan en hij moet de juiste prijs vragen. Hij moet de klant overtuigen om bij hem te kopen, en niet bij zijn concurrent, die misschien hetzelfde of zelfs een beter product verkoopt. Marketing is dus veel meer dan alleen sales of reclame.

Wensen en behoeften

Marketing wordt vaak gedefinieerd als het inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Je moet dus goed weten waar de klant precies naar op zoek is. Denk bijvoorbeeld aan McDonald’s die haar huisstijl heeft veranderd van rood naar donkergroen. De klant was niet meer geïnteresseerd in fastfood, maar in gezond eten. De behoeften van mensen veranderen en de markt beweegt constant. Je moet continu op de hoogte zijn van nieuwe veranderingen in de markt, zodat je hierop in kunt spelen.

Top-of-mind awareness

Hoe belandt jouw onderneming tussen de oren van klanten? Hoe komen klanten bij jouw onderneming terecht? Dit kun je bereiken door naamsbekendheid te realiseren. Stel je verkoopt meubels. Maar niemand weet dat je dit doet? Dan komen er ook geen klanten. Marketing kan hierbij een groot verschil maken. Door een stukje marketing creëer je naamsbekendheid, wat uiteindelijk kan leiden tot top-of-mind awareness. Als ik het heb over meubels, dan denkt de klant aan jouw onderneming.

Competenties van een marketeer

Een goede marketeer is dus niet alleen bezig met het genereren van sales of het bedenken van grappige TV-commercials. Een goede marketeer houdt zich bezig met de klant en haar wensen, om vervolgens met een product te komen dat aan deze wensen voldoet. Hij is op de hoogte van de huidige trends binnen zijn branche en spreekt met passie over zijn product. Een marketeer is innovatief en durft verantwoording af te leggen. Een marketeer moet duidelijk kunnen aantonen wat de meerwaarde is van een bepaalde verandering en is medeverantwoordelijk voor de omzet en de winst. Dit maakt een goede marketeer.
Ben je op zoek naar een marketeer met specifieke competenties maar heeft de juiste kandidaat zich nog niet gemeld? Plaats dan je vacature eens op de website van salesenmarketingvacatures.nl, deze website is specifiek gericht op sales en marketing wat de kans op invulling aanzienlijk vergroot.

Rate this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *