Marketing

Een website van jezelf maken

Een website van jezelf maken

Wanneer je jaren geleden ging solliciteren, was het voldoende om een uitgeprint zwart-wit CV in te leveren bij het bedrijf waar je een baan op het oog had. Je wachtte geduldig af, om vervolgens te horen of je op gesprek mocht komen of niet. Tegenwoordig red je het bijna niet meer met een standaard CV. Het is de tijd van originaliteit en creativiteit. Daarom is het een origineel en professioneel idee om in plaats van een CV een website van jezelf te maken.

Het moet passen bij de functie
Tegenwoordig kijken werkgevers niet meer alleen naar kwaliteiten, al blijft dit uiteraard nog wel de belangrijkste factor. Er wordt ook gekeken naar de creativiteit van jouw sollicitatie. Een originele sollicitatie is geen garantie op een baan, maar met een standaard zwart-wit CV kom je zeker binnen de creatieve branches niet erg ver meer. Daarom zie je steeds vaker dat sollicitanten in plaats van een CV een website van zichzelf opsturen. Dit is niet voor alle functies geschikt, maar als je bijvoorbeeld op een commerciële of marketing functie solliciteert laat je hiermee zien dat je jezelf kunt verkopen. Of als je gaat voor een functie als webdesigner. Het heeft vooral nut als er wordt gevraagd naar creativiteit of originaliteit.

Een zakelijke profielfoto
Op je website zet je de belangrijkste informatie over jezelf, over je studies en je werkervaring. Ook kun je eventueel een portfolio toevoegen. In plaats van je CV stuur je je website door. Een belangrijk onderdeel van je website is een goede en professionele foto van jezelf. Laat daarom een zakelijke profielfoto van jezelf maken door een professionele fotograaf. Op deze manier heb je altijd een goede foto van jezelf voor op je CV, voor op je website, voor op je LinkedIn enzovoorts. Dit straalt uit dat je het zoeken naar een baan erg serieus neemt en dat je zakelijk bent ingesteld. Ook zien werkgevers op deze manier duidelijk je gezicht en hebben ze gelijk een goede eerste indruk van je.

Andere creatieve sollicitaties
Andere voorbeelden van creatieve sollicitaties zijn een videoboodschap waarin je jezelf voorstelt, voor als je bijvoorbeeld solliciteert op een functie bij de televisie. Een zelfgemaakt tijdschrift waarin je jezelf introduceert, voor als je bijvoorbeeld als vormgever wilt werken bij een magazine. Of een CV in Google Maps, waarin je plaatsen markeert die belangrijk zijn in jouw leven. Zet bijvoorbeeld bij je thuisadres je persoonlijke gegevens, bij je oude werk je werkervaring enzovoorts. Uiteraard kan je sollicitatie nog zo origineel zijn, wanneer je niet voldoende werkervaring hebt of niet de juiste eigenschappen bezit, ga je de baan niet krijgen. Doe dit dus alleen als je er zeker van bent dat de originaliteit van je sollicitatie de informatie over jezelf versterkt.

Rate this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *