Online opvallen tussen de concurrenten
Je hebt net een eigen onderneming opgestart en je hebt de meeste zaken om aan de slag te gaan al helemaal uitgewerkt of klaarliggen. Het enige wat eigenlijk nog mist is een eigen website waar mensen terecht kunnen om in contact te komen met jouw bedrijf en informatie vanaf kunnen halen.
Het is tegenwoordig vrij makkelijk om een eigen website op te starten als je maar weet waar je moet beginnen en als je er al een beetje kennis van hebt. Heb je dat niet, dan kun je dat uitbesteden aan bedrijven die alleen websites bouwen of bedrijven die zowel websites bouwen en de marketing voor jou doen, zoals een online marketing bureau. Stel je wilt het toch niet uitbesteden maar toch helemaal zelf doen, dan is het belangrijk om de aandacht te geven die het verdient aangezien je er ook heel wat tijd en moeite in hebt gestoken. Die moet wel terugverdiend worden.
Online adverteren
Een van de meest effectieve manieren om je site een flinke boost te geven is het online adverteren op zoekmachines zoals Google en Bing. Met adverteren op dit soort zoekmachines kun je met een kleine geldinvestering toch heel veel bezoekers trekken naar je website. Het is belangrijk dat je van te voren een lijst opsomt met zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Deze kun je ook weer analyseren met een aantal tools zoals Google Analytics, zodat je weet hoe vaak er op een woord gezocht word op Google. Als je dat hebt afgevinkt dan kun je eindelijk beginnen met adverteren. Daarmee kun je de bovenste positie of pagina aanklikken waarop je gevonden wilt worden. Je betaald niet voor de positie, deze telt wel een beetje mee. Je betaald in principe voor het aantal clicks die worden gegenereerd als ze op jouw link klikken. Deze kliks willen niet perse betekenen dat ze ook wat willen afnemen, maar je hebt wel de aandacht gewekt bij de desbetreffende persoon. Het kan daarna goed zijn dat deze persoon later weer op je site terugkomt. Dit kan voortkomen omdat je website voldoende en waardevolle content laat zien, waar je dan ook weer door wordt beloond.
Facebook adverteren
Mocht het voor jouw onderneming relevant zijn om een Facebookpagina aan te maken, dan is dit ook een succesvolle manier van adverteren. Als je bedrijfspagina is opgestart en je hebt er al wat content en volgers op, dan kun je aan de slag met adverteren. Het is bij Facebook enorm handig om te adverteren, aangezien iedereen die je wilt bereiken een profiel heeft, zij hebben ook ooit een lijst in moeten vullen met daarin hun personalia, interesses en hobby’s en sporten die zij beoefenen.
Met Facebook kan je enorm gericht zoeken op gebruikers in jouw omgeving, maar ook heel Nederland, daarnaast kun je ook een stuk specifieker zoeken, omdat je ook interesses en hobby’s in kunt vullen. Je kunt daarmee ook meteen zien hoeveel mensen je kunt bereiken met je advertentie.
Dit is in grove lijnen uitgelegd wat je moet doen om je website en Facebookpagina een flinke boost te geven. Mits je het goed aanpakt, daarbij vereist ook een stuk creativiteit en inlevingsvermogen in je doelgroep. Je moet ze op zo’n manier benaderen dat je ze een aanleiding geeft om naar jouw pagina te gaan.