Hoe stimuleer je je debiteuren om te betalen
Ken je klant
Het kennen van de klant is belangrijk, en dan met name weten hoe het betaalgedrag is én of er bereidheid is om vlot te betalen. Soms kan er een reden zijn om niet (tijdig) te betalen. Als je die reden kent, dan is het zaak die blokkade weg te halen. Is de bereidheid er wel om tijdig geld over te maken, maar blijft de debiteur toch in gebreke? Doe dan iets! Herinner de klant aan de openstaande nota en stuur later een aanmaning. Het moet nooit zo zijn dat de klant simpelweg niet meer weet dat er nog betaald moet worden. Het sturen van een herinnering kan vaak al stimulerend werken. Er zijn ondernemers die zelfs wachten met betalen tot er een herinnering in de bus valt.
Betalingstermijn
De meeste ondernemers weten na verloop van tijd precies welke klant snel, minder snel of altijd te laat betaalt. De groep die steevast te laat is, verdient extra aandacht. Soms is benadering van deze klant met een dosis humor maar wel altijd met tact al voldoende om ze voortaan op tijd te laten betalen. Dat kan door bijvoorbeeld op grappige en subtiele wijze melding te maken van een kortere betalingstermijn. Het is altijd beter dan maar weer lijdzaam afwachten of de nota (vee) te laat voldaan wordt. Aan de andere kant is duidelijkheid ook een stimulans richting debiteuren om toch maar te betalen. Laat de klant weten wat de betalingstermijn is en wat de gevolgen zullen zijn als die overschreden wordt. En handel! Zorg dus dat er direct na het verstrijken van de betalingstermijn ook daadwerkelijk een herinnering gestuurd wordt.
Manieren van betalen
Gemak dient de mens en dus zullen klanten vaak sneller betalen als de betaalopties duidelijk en eenvoudig zijn. Geef op de nota aan op welke manieren er betaald kan worden of vraag klanten op welke manier ze het liefst hun nota willen voldoen. Helpt het aanzetten van debiteuren tot betalen niets en lappen klanten stelselmatig alle afspraken aan hun laars? Laat het er dan niet bij zitten en vraag je vooral af of je in de toekomst nog wel zaken met deze klant wilt doen. Want: is een niet-betalende klant wel een klant? Laat bedragen bovendien nooit te hoog oplopen en schakel uiteindelijk een partij in die het geld alsnog voor je kan incasseren.