Gadgets

Winkel optimalisering met narrowcasting

Het landschap van de Nederlandse detailhandel is de laatste jaren sterk veranderd. De financiële crisis zorgde voor minder bezoekers, waardoor winkels moesten sluiten en het winkelaanbod in de meeste dorpen en binnensteden verschaalde. Daar heeft de opkomst van internetaanbieders en de toetreding van sterke buitenlandse concurrenten ook mede aan bijgedragen.

Winkelbeleving optimaliseren is een must

Om tegenwoordig als detaillist te kunnen overleven, is het optimaliseren van de winkelbeleving een vereiste. Klanten moeten verleid worden om de winkel te bezoeken, daar te blijven, iets te kopen en ook weer terug te komen. Het optimaliseren van winkelbeleving is niet één knop waar aan gedraaid kan worden. Het is een combinatie van factoren, die samen de bezoeker van de winkel een goed gevoel geven.

Hoe kan de winkelbeleving geoptimaliseerd worden?

Winkelbeleving is dus een verzamelterm voor alles wat de bezoeker aanspreekt. Dit betekent bijvoorbeeld dat de winkelinrichting moet zijn afgestemd op de belevingswereld van de (gewenste) bezoeker, dat het personeel in de winkel de taal van de doelgroep spreekt, en dat de communicatie in de winkel afgestemd is op de behoeften van de aanwezige consumenten.

Relevante communicatie via narrowcasting schermen

Bij alle communicatie richting de doelgroep geldt: hoe persoonlijker en relevanter een boodschap is, hoe beter deze ontvangen en gewaardeerd wordt. Een uitstekende manier om bezoekers in de winkel te voorzien van persoonlijke en relevante informatie, is via narrowcasting schermen. Dit zijn schermen die door de winkel heen hangen en waar bezoekers op een relevante en persoonlijke manier mee aangesproken kunnen worden.

Retail Television

Narrowcasting is het gericht aanbieden van content via digitale schermen aan een specifieke doelgroep. Dit medium is ook onder andere namen bekend, zoals “digital signage”, “DOOH (digital out of home)”, “digital in-store merchandising” en “retail television”. Alhoewel het begrip narrowcasting al sinds 1968 bestaat, worden de mogelijkheden door de toenemende technologische mogelijkheden alleen maar groter.

Toepassingsmogelijkheden

Narrowcasting wordt met name relevant en persoonlijk voor de klant als er een goede koppeling kan worden gemaakt met zijn voorkeuren of aankoopgedrag. Dat kan gebeuren op basis van bijvoorbeeld een klantenkaart, een app op de mobiele telefoon of een specifiek product dat hij op dat moment in zijn winkelmandje heeft. Op het moment dat de klant langs een narrowcasting scherm loopt, wordt een koppeling met bijvoorbeeld het product in het mandje gemaakt. Op basis van “basket analyses” kan worden bepaald wat andere klanten nog meer kochten bij dit product, of wat de meest vergeten bijproducten zijn. Zo wordt de communicatie van de retailer relevant en persoonlijk, heeft de klant het idee dat hij echt geholpen wordt en wordt zo de winkelbeleving geoptimaliseerd.

Rate this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *