By   5 april 2017

Vaak weten mensen bij een incassobureau wel dat het een bedrijf is dat schulden in opdracht van klanten rechtstreeks incasseert bij wanbetalers, oftewel debiteuren. Dat heeft voordelen voor de opdrachtgever. In dit artikel staan deze voordelen benoemd. Hierdoor wordt het meteen een stukje duidelijker wat je met het inschakelen van een incassobureau als Cannock Chase kunt bereiken.

Een optimale cashflow

Een incassobureau inschakelen kost je wat, maar levert je uiteindelijk een beter gevulde kas op. De cashflow, oftewel de kasstroom wordt structureel verbeterd. Een incassobureau houdt zaken voor je in de gaten op het gebied van betalingen. Zo wordt er werk uit handen genomen, waardoor je weer tijd hebt voor jouw eigen werk. Een incassobureau kan helpen om betalingsachterstanden te voorkomen en zelfs terug te dringen door deskundig advies te geven en processen te verbeteren.

Meer financiële zekerheid

Een incassobureau heeft, in tegenstelling tot een gerechtsdeurwaarder, de bevoegdheid om griffiekosten voor te financieren. Ook is het mogelijk om openstaande facturen door een incassobureau te laten kopen als het ware of door overheden te laten voorschieten. Hiermee wordt bedoeld dat een deel van de factuur alvast door het incassobureau aan jou wordt uitbetaald. Nog voordat de debiteur deze heeft voldaan. Dit biedt meer financiële zekerheid, omdat je op korte termijn zodoende al geld ontvangt voor de achterstallige factuur van de wanbetaler, jouw klant. 

Kosten besparen

Incassobureaus hebben als doel natuurlijk het innen van incasso’s, zodat klanten betaald worden door hun debiteuren. De meest ideale situatie is het als een deze niet voor de rechter hoeft te komen. Dat kost namelijk veel tijd en geld voor de klant. Een incassobureau probeert er dus altijd alles aan te doen om een rechtszaak te voorkomen. Er wordt eerst gekeken naar het draagvermogen en de wil om mee te werken van de debiteur. Als deze twee factoren aanwezig zijn, dan wordt er een passende oplossing gezocht. Is een debiteur niet welwillend en kan er geen draagvermogen worden gecreëerd omdat de debiteur gewoonweg niet wil betalen? Dan is er een hardere aanpak nodig. Debiteuren zijn er in twee soorten: mensen die wel kunnen, maar niet willen betalen en mensen die wel willen, maar niet kunnen betalen. Per debiteur wordt daarom gekeken wat de beste aanpak is.

Service calls helpen

Soms werken incassobureaus samen met een klantcontactcenter. In de invorderings- en creditmanagement branche speelt telefonisch contact steeds vaker een belangrijke rol. Dit heeft als voordeel dat er efficiënter gewerkt kan worden. De kosten van het klantcontact zullen hierdoor ook lager uitvallen voor jou als opdrachtgever.

Een keuze maken

Het kan lastig zijn om een keuze te maken voor een incassobureau. Zoek in ieder geval een bureau op dat goed bij jouw wensen past. Sommige mensen vinden het noodzakelijk dat er 24/7 inzicht is in de prestaties die een incassobureau voor hen levert en dat deze ook altijd bereikbaar is. Anderen maakt dit niet uit. Verder kan je nog de wens hebben dat je debiteuren (klanten) voor vragen naar het klantcontactcenter kunnen bellen als er vragen omtrent een incassovordering zijn. Dit scheelt jou en je medewerkers zelf een hoop tijd. Het inzetten van een incassobureau, scheelt je in ieder geval zeker weten een hoop (financiële) stress.

Waar kun je een incassobureau voor inschakelen?
Rate this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.